Målet: Vidareutveckla hela regionens matkultur

Det finns utnämningar och det finns märkningar. White Guide, KRAV och Fairtrade är bara några. Men om det där mest handlar om nationell och internationell nivå finns det ett nätverk som jobbar med den regionala – Matkultur Småland.

När du väljer att handla från en producent eller restaurang/kafé som är medlem i Regional Matkultur Småland vet du att du väljer ett företag som vill värna om regionens matkultur och som följer organisationens kvalitetskrav. Vilket bra grej, va!

Nu när vi spenderar mer tid hemmavid och kanske tar bilen, bussen eller tåget till närliggande orter och besöksmål kan Matkultur Smålands medlemslista vara en bra sak att utgå ifrån.

I Småland är cirka 55 företag medlemmar i nätverket och Regional Matkultur Småland är en del av det europeiska nätverket med totalt 45 regioner och cirka 1 500 medlemmar. Målet för företagsnätverket är enkelt: de ska främja utvecklingen av företag inom mat- och besöksnäringen som odlar, föder upp, förädlar, säljer och serverar och har en tydlig regional anknytning.

Regional Matkultur arbetar också för att förstärka kontakterna mellan producenter och restaurangnäringen i regionen vilket syftar till att avsättningen för lokalt producerad mat ökar. Det är även ett nätverk mellan företag och regioner i Europa som jobbar för att underlätta erfarenhetsutbyten och ge nya impulser för utveckling av landsbygden genom den regionala maten.

Region Matkultur Småland har funnits sedan 2002 så är ingen ny aktör på marknaden. Nätverket drivs av Christian Oleksiy Janér som är Regional koordinator och licensägare för nätverket. Bland medlemsföretagen som finns i Jönköpings-området nämns Rudenstams Gårdsbutik, Slottsvillan, Ester Kök & Bar, Restaurang Spira och Restaurang Sjön.

Lämna ett svar